
Sie oot sie ja mie oon mie. Jokainen meistä ihmisistä on oma ainutlaatuinen olentonsa. Jokainen meistä syntyy erilaisena, oman näköisenä persoonana. Ville on ekstrovertti, Malla introvertti, ja Tuomo-Petteri jotain siltä väliltä. Aino tarvitsee hiljaisuutta, Ellu herää eloon ihmisten keskellä, Perttu elää molemmista. Arvomme, uskomuksemme, tarpeemme ja toiveemme vaihtelevat persoonallisuuden, elämänvaiheen, yhteiskunnan, koulutuksen ja kulttuurin mukaan.
Silti kaiken yksilöllisyyden keskellä olemme myös hyvin samanlaisia. Kaipaamme kaikki yhteenkuuluvuuden tunnetta, turvallisuutta ja merkityksellisyyttä. Haluamme tulla nähdyiksi ja kuulluiksi omana itsenämme.
No miten tämä liittyy yrityksiin?
Jotta yritys, tai sen tuotteet ja palvelut, olisivat kiinnostavia, sen täytyy erottautua. Ei epäaidosti väkisin keksimällä vaan miettimällä mikä se oikeasti on. Mutta miten se onnistuu?
Brändi ja brändäys
Brändäys on yrityksen identiteetin rakentamista. Miltä se siun yritys näyttää, kuulostaa ja tuntuu mahdollisten asiakkaiden mielestä. Lause ”hyvin rakennettu brändi” kuulostaa kieltämättä vähän huijaukselta, mutta feikkiä brändin rakentaminen ei voi eikä saa olla.
Hyvin rakennettu brändi luo mielikuvan ja tunnistettavan aseman markkinoilla, eli mikä erottaa siun yrityksen kilpailijoistaan.
. Jos siulla on pieni kukkakauppa tai vaikka maansiirtoliike niin miten niiden brändiä rakennetaan? Eihän niillä ole mitään mahdollisuutta satsata älyttömästi rahaa ja aikaa markkinointiin ja ”brändin rakentamiseen”.
Kaikki hyvä ei ole aina kallista ja hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Tämä pätee brändin rakentamisessakin. Siitä pian lisää, miten se kukkakauppa tai maansiirtoliike saadaan erottumaan kilpailijoista.
Viimeisimmät kommentit