HilMa Oy
Olen Hiltusen Mia, HilMa Oy:n perustaja ja yrittäjä Lappeenrannasta. Perustin yritykseni reilu kolme vuotta sitten, kun olimme mieheni kanssa muuttaneet Lappeenrantaan. Yritykseni nimi HilMa juontaa juurensa suomalaiseen, topakkaan, aikuiseen ikään ehtineeseen naiseen, joka on vähän tuota ”mualimman menoakin” jo nähnyt. Lisäksi HilMa nyt sattuu olemaan lyhenne sanoista Hiltusen Markkinointi…
HilMa – markkinoinnin kumppanisi
HilMa on nimenomaan yrityksen markkinointikumppani. Yhdessä asiakkaan kanssa katsotaan, mitä markkinoinnin toimenpiteitä pitää ja kannattaa tehdä ja toteuttaa. Mitä markkinoinnin toimintoja kannattaa ulkoistaa ja mitä ei. Teen sisältöjä yritysten kotisivuille ja yhteistyökumppanin kanssa toteutamme myös kokonaisia kotisivustoja ja verkkokauppoja. Lisäksi teen some-suunnitelmia, -strategioita ja sisältöjä.
Asiakkaani ovat lähinnä Etelä-Karjalan alueelta sekä pääkaupunkiseudulta.
Miten tässä nyt näin kävi?
Miten miusta, yrittäjäperheen nuorimmaisesta sitten tuli näin aikuisena pienyrittäjä… ja 32 vuoden jälkeen taas lappeenrantalainen…
Noh, miustahan piti pikkutyttönä tulla ainakin pappi, lentoemäntä tai Suomen ensimmäinen naispresidentti, mutta opettajan sekä muutaman muun mielestä miun olisi pitänyt jatkaa suvun yrityksessä. Elämä päätti monella tasolla toisin ja omat haaveet sekä muiden minuun kohdistamat odotukset muuttuivat. Sairastuin myös vakavasti kun olin asunut Helsingissä vasta vuoden verran. Ainakin opin kantapään kautta sen, että ihan kaikkeen ei elämässä voi itse vaikuttaa.
Markkinoijan taival
Ensimmäiset markkinoinnin ja myynnin hommat aloitin paikallisen, perustamamme Amerikkalaisen jalkapalloseuran tiimoilta Lappeenrannassa. Ja ihan kuin niissä hommissa ei olisi ollut vielä riittävästi haastetta nuorelle naisihmiselle, niin järjestin myös itse lähes kokonaan ottelutapahtumatkin. Helsinkiin muutettuanikin jenkkifutishommat seurasivat mukana, ja pääsin vastaamaan Vaahteraliigan loppuotteluiden järjestelyistä sekä omalta osaltani vastaamaan myös Jenkkifutiksen EM-kisojen käytännön järjestelyistä. Noissa hommissa tulikin monta repullista käytännön markkinointioppeja tulevaa työelämää varten.
Markkinoinnin parissa on nyt vierähtänyt kohta 30 vuotta. Intohimoni markkinointia kohtaan ei kuitenkaan ole matkan varrella hiipunut, sillä ala on kehittynyt ja muuttunut vuosien varrella paljon, joten koko ajan on saanut olla korvat höröllä ja silmät valppaana, mitä seuraavaksi tapahtuu.
Parasta matkan varrella ovat tietysti olleet ihmiset ja tiimit, joissa olen saanut työskennellä. Ja markkinoijallahan ei kahta samanlaista päivää ole. Se asia on niitä harvoja muuttumattomia asioita vuosien varrelta, ja se on mukavaa se.
Nykyisin vapaa-aika kuluu erilaisissa vapaaehtois- ja luottamustehtävissä, remontti- ja pihahommissa sekä perheen ja ystävien kesken.

Kuvaaja: NXM Foto / Nelli