Yrityksen löydettävyys kuntoon

Elämme tällä hetkellä uskomattoman nopean muutoksen ja perusteellisen myllerryksen aikaa. Koronaviruksen vaikutukset, suorat ja kerrannaiset, tulevat vaikuttamaan meistä jokaiseen niin henkilökohtaisella kuin yrityksemme tasolla, kuten me kaikki olemme jo huomanneet.

Pahimman kaaoksen keskellä tulipaloja sammutellessa nämä kliseisiltä kuulostavat ”tästä selvitään” ja ”tästä noustaan vielä” – kommentit eivät helpota, jopa ärsyttävät. Alussa haluamme vain suojautua ja hakea turvaa, sitten vasta pystymme ottamaan vastaan muuta ajateltavaa ja kehitettävää. Maslowin tarvehierarkia siis toimii.

Ne yritykset, jotka sopeutuvat tähän muutokseen nopeimmin, tulevat pärjäämään myös jatkossa. Totuus on, että tästä(kin) kriisistä noustaan ja selviydytään. Mutta kun pandemian jälkeen noustaan pinnalle on maisema vaihtunut jo uudeksi, ja kokonaan entisiin toimintatapoihin ei enää ole paluuta.

Tällä hetkellä pienyrittäjät sekä yksityiset ihmiset tsemppaavat ja tukevat toisiaan sosiaalisessa mediassa ennen näkemättömällä tavalla. Ideoita, osaamista ja jopa konkreettista apua jaetaan muiden samassa tilanteessa olevien kanssa.

Ja jos joku tarjoaa apua, niin sitä on myös hyvä antaa. Meillä jokaisella on jotain osaamista, jonka jakamisesta on hyötyä toiselle ja sitä kautta koko yhteiskunnalle. Tällaisista molempia osapuolia auttavista keskusteluista saa myös hyvän olon ja tarpeellisuuden tunnetta, joka omalta osaltaan kantaa jatkamaan eteenpäin.

HilMakin on miettinyt konkreettisia neuvoja pienyrittäjälle, sillä nyt on viimeinen mahdollisuus laittaa omat digikanavat kuntoon jos haluaa selviytyä

– pidä huolta nettisivustostasi, kukaan ei halua lukea vanhoja uutisia, epäselviä tuotetietoja tai klikata tyhjiä linkkejä.

Muista jatkossakin, että hakukoneet arvostavat seuraavia osa-alueita

  • sisältö
    • sivuston sisällön taso ja hyödyllisyys asiakkaan kannalta
    • sivuston sisältö hakukoneoptimoinnin näkökulmasta
  • ristiinlinkitykset yrityksen omiin sometileihin sekä mahdollisten yhteistyökumppaneiden sivustoihin
  • sivuston latausnopeus

Pidä nämä perusasiat jatkuvasti kunnossa. Jos autoissakin on huoltoväli niin ajettujen kilometrien kuin kaluston iänkin mukaan, niin näin on nettisivuissakin. Nettisivuilla ”ajokilometrejä” tulee nopesti eli sisältöä pitää uusia ja ”kalusto” eli sivusto vanhenee jos sitä ei päivitä.

Muista hyödyntää Googlen ilmaisia työkaluja eli esim. Google Analyticsia, joka kerää dataa käyttöösi koko ajan, tai asenna se nyt viimeistään sinne nettisivuillesi. Ohjeita löytyy YouTubesta tai sitten ulkoista asennus ja seuranta.

– jos sinulla ei ole olemassa olevaa verkkokauppaa, voit laittaa yrityksesi lahjakortit myyntiin asentamalla Word Pressin suomenkielisen lisäosan Giftin, tai sitten voit laittaa ne myyntiin ihan Holvi.comin kautta

– hyödynnä yrityksesi sosiaalisen median tilien koko potentiaali, suunnittele, aikatauluta ja ole aktiivinen. Aseta toiminnallesi tavoite. Älä spämmää, ja muista myös kuunnella asiakkaitasi siellä somessa. Kysy välillä neuvoa ja mielipiteitä myös oman ammattialasi ryhmissä tai sitten erilaisissa markkinointi-, yrittäjä- ja verkkokaupparyhmissä.

– somessa (facebook ja instagram) mainostaminen on myös suhteellisen edullista, jos tunnet kohderyhmäsi tai haluat oppia tuntemaan sen. Somen työkalut myös opettavat sinua tuntemaan asiakkaasi aina vain paremmin, jos vain osaat ja jaksat hyödyntää sekä tulkita saamaasi dataa oikein.

– Google Ads eli maksettu mainonta taas lupaa auttaa sinua yhdistämään oikeat ihmiset oikeaan aikaan oikealla viestillä itse määräämälläsi budjetilla.

  • Google Ads toimii huutokauppaperiaatteella, joka perustuu maksamaasi hintaan, tilaamaasi palvelun tapaan eli vaikkapa klikkausten määrään. Kaiken lisäksi se arvottaa sinut asiakkaana ja sitä myöten sen, mitä joudut palvelusta maksamaan. Arvottamisen perusteena on sivustosi sisältö, linkitykset ja sivuston latausnopeus, eli taas palaamme näihin perusasioihin
  • Google Trends taas on mielenkiintoinen tuttavuus, sillä se kertoo käytetyistä hakusanoista

Eli palaamme taas siihen, että perusasioiden tulee olla aina kunnossa.

Jos et ole visualisti, pyydä apua ainakin siihen. Huipputuote tai palvelu voidaan pilata yrityksen sometilillä tai nettisivustolla surkealla kuvalla. Omalla kännykällä vesisateella räpsäisty kuva juuri valmistuneesta terassista, ilman kalusteita ei välttämättä houkuta niin paljon asiakkaita pysähtymään kuvan äärelle, kuin sama terassi kalustettuna ja laitettuna kauniina kesäpäivänä. Eli vaikka tuote on se ihan sama, niin mielikuva ei ole.

Tai jos et ole kirjoittavaa tyyppiä ja laitat vain kuvan ilman mitään selitystä siinä käytetyistä tuotteista, palvelun sisällöstä tai kehotusta kysyä lisätietoja niin miksi joku vaivautuisi sen selvittämään kun kilpailijalla on koko paketti kuvineen ja teksteineen valmiina.

Ja muista, älä koskaan väheksy asiakasta. Kuulin kerran erään erikoisliikkeen kivijalkamyymälässä myyjältä tällaisen kommentin, kun teimme sisältöä verkkosivuille, että ”jos se asiakas ei nyt sen vertaa tajua, että ei osaa näillä xx-sanoilla kysyä tai etsiä, niin ei tarvitse tänne meille tulla asioimaankaan… ei myymälään eikä nettiin”.

Yrittäjä itse oli kuitenkin eri mieltä. Heidän ainoa mahdollisuutensa erottautua ja selviytyä kun oli juurikin palvelu.

Kaiken voi siis nykyään tehdä ihan itse. Netti on täynnä ohjeita ja neuvoja, sekä halpoja jopa ilmaisia työkaluja. Kuten vaikkapa porakone on jokaisen suhteellisen helppo oppia käynnistämään, niin on vielä monta asiaa mitä oppia ennenkuin asiakkaana antaisin jonkun porata sillä keittiöni seinää. Yllättävän moni asia voi mennä pieleen, jos ei tiedä mihin korkeudelle on poraamassa, minkälainen seinämateriaali on ja mitä siellä seinän takana on, ja poraako se vahingossa sähköjohtoon, minkäkokoinen reikä tuohon tarvitaan ja miten tämä koukku oikeastaan kestääkään painoa…

Eli markkinoinnin työkalujen käyttö vaatii myös sen markkinoinnin osaamisen. Yrittäjän kannattaakin aina keskittyä ydinliiketoimintaansa, siihen mitä osaa parhaiten. Jos muu tekeminen vie aikaa ydinliiketoiminnalta, se ei ole enää kannattavaa yrittäjälle.

HilMa Oy auttaa erityisesti pieniä ja keskikokoisia yrityksiä arjen digimarkkinointipalveluiden suunnittelussa, kehittämisessä ja ylläpitämisessä. HilMalla on myös hyviä yhteistyökumppaneita, joten löydän Sinulle myös oikeanlaisia valokuvaajia, graafikoita, painotaloja ym. projektissa tarvittavia yhteistyökumppaneita.
Ei anneta periksi.

Ota yhteyttä niin jutellaan!

HilMa Oy

Mia Hiltunen
Puh. 040 750 6883
mia.hiltunen@hilmaoy.fi







Vastaa