Instagram

Miten luon instagram profiilin

Oletko miettinyt, että pitäisikö yritykselläsi olla Instagram profiili? Vastaus on kyllä etenkin jos yritykselläsi on tuotteita, jotka ovat visuaalisesti mielenkiintoisia. Mutta Instagram on oiva paikka myös muunlaisillekin yrityksille/yhteisöille/ihmisille, sillä Instgram sitouttaa ihmisiä paremmin kuin esim. facebook tai muut some-kanavat. Instagramissa tärkeintä ovat kuvat ja niihin liittyvä sisältö. Aloitetaan ensin luomalla insta profiili.

  1. Luo profiili/tili yrityksesi nimellä. Jos yrityksesi nimi on pitkä, voit käyttää myös lyhennettä, ja kirjoittaa sitten profiilin selittävään osaan yrityksesi koko nimen.
  2. Selitysosa. Kirjoita profiiliin lyhyesti mitä yrityksesi tekee ja lisää myös yrityksesi nettisivu linkkinä
  3. Profiilikuva. Lisää profiilikuvaksi esim. yrityksesi logo
  4. a. Instastory. Profiilikuvan oikeaan alareunaan tulee valkoinen plus-merkki sinisessä ympyrässä, Siitä lisätään ns. insta story. Voit lisätä suoraa eli ns. live-lähetystä tai sitten valita kuvan tai videon omasta kuvakirjastostasi. Lisäksi voit lisätä näiden päälle tekstiä, valita erilaisia tehosteita, filttereitä, emojia, kyselyitä, tyylejä jne. Vaihtoehtoja löytyy pilvin pimein.
  5. Instagram profiilin alapalkin symbolien merkitykset
    a. Taloa klikkaamalla pääset katsomaan, mitä seuraamasi yritykset tai henkilöt ovat päivittäneet.
    b. Suurennuslasin avulla voit etsiä haluamaasi. Instagram tarjoaa vaihtoehtoja:
    – Parhaat, Instagram suosittelee suosituimpia profiileja
    – Tilit: Instagram suosittelee tykättäviä tilejä muiden tykkäystesi mukaan
    – Merkinnät: häshtägeillä merkityt
    – Paikat eli sijainnit
    – Mutta voit suoraan lisätä vaikkapa häshtägin (#) ja haluamasi sanan suoraan hakukenttään
    c. Plussalla saat lisättyä kuvan tai videon suoraan puhelimestasi. Tai voit ottaa samantien uusia. Kun painat, että lisäät kuvan, Instagram antaa vaihtoehtoja eli voit lisätä yhden tai useamman kuvan kerralla. Ks. ohjeet
    d. Sydän kertoo tykkäyksistä, kommenteista ja uusista seuraajista. .

Instagramissa käytettävät kuvakoot

Minkä kokoisia kuvia ja videoita Instagramiin suositellaan käytettävän?

Päivityksissä kuvien koko suositellaan neliöksi eli
1080 x 1080 pix, mutta myös pysty ja vaakakuvat näkyvät, mutta ne rajautuvat eri näytöillä eri tavoin eli eivät välttämättä ole edukseen siinä virrassa, jota asiakas selaa. Kun asiakas menee katsomaan profiiliasi, niin päivitysten kuvat näkyvät pieninä neliöinä.

Jos taas teet Instastorya niin kuvien koko kannattaisi olla 1080 x 1920 pix parhaimman visuaalisen ilmeen saavuttamiseksi kaikilla laitteilla.

Miten laitan kuvia/videoita Instagramiin

Kun valittu kuva on oikeassa koossa, niin paina Instagramin alaprofiilista ympyrää, jossa on plus symboli. Silloin kännykkääsi avautuu näkymä, jossa Instagram tarjoaa käytettäväksi viimeisintä ottamaasi kuvaa.

Voit valita kuvan myös vanhoista albumeista tai jostain kuvasovelluksesta kuten snapseediin albumista. Albumin voit valita tuosta yläpalkista keskeltä. Itse olen valinnut kuvan ”äskeiset”, mutta sen oikealla olevaa nuolta painamalla avautuvat muutkin albumit.


Jos haluat syöttää vain yhden kuvan, voit sen valittuasi jatkaa eteenpäin. Jos taas haluat laittaa useamman kokonaisen kuvan kerralla, niin valitse tuo yläkuvan nuolen osoittama symboli ja saat valita jopa kymmenen kuvaa. Instagram olettaa tässäkin, että viimeisin otettu kuva olisi kuvasarjan ensimmäinen kuva, mutta voit vaihtaa sen pois painamalla kuvaa, jotta se ei ole enää aktiivinen. Tuo samainen symboli ei näy kuvavirrassa vaan silloin kuvan alla on pieniä sinisiä pisteitä. Voit silloin selata kuvia pyyhkäisemällä kuvaa oikealta vasemmalle.

Päällekkäisten kuvien symboli näkyy yrityksesi profiilissa kuvakarusellin ensimmäisen kuvan oikeassa yläkulmassa. Samoin kuin oikeassa yläkulmassa näkyy aina myös videokamera symboli, jos kyseessä on video.