Olemme edelleen kesälomalla – nettisivujen mukaan ainakin



”Juu, se heppu teki meille komiat sivut, mutta sitten se häipyi jonnekin. En ite ehi näpytellä mitään juttuja kun kädet on täynnä töitä”, toteaa maanrakennusyrittäjä kaivinkoneensa hytistä.

”Aivan ihana Siiri teki meille upeat sivut ja onhan meillä ne some-tilitkin avattu. Kun vaan jaksaisi alkaa päivittää niitä”, toteaa toinen pienyrittäjä.

Heppu ja Siiri ovat selkeästi osanneet asiansa. Nettisivut ovat oikein hyvät ja hienot, niihin sijoitetut rahat eivät ole menneet hukkaan. Mutta Heppu ja Siiri eivät päivitä niitä nettisivuja, ei heiltä sellaista palvelua kyllä ostettukaan. Hepun ja Siirin hommana oli sivuston valmistuttua päivittää vielä kesäaukiolo- ja lomapäivitykset.

Mutta aika kuluu, lehdet alkavat kellastua ja Saimaakin viilenee. Kesä vaihtuu syksyyn, Hepun ja Siirin tekemillä hienoilla nettisivuilla paistattelee syysauringon säteissä edelleen ne firman kesäaukioloajat kesälomineen.

Sama kesäinen haaveuni jatkuu yrityksen sometileillä. Keväällä lähetettyjen parin postauksen jälkeen näyttää siltä, että yritys on jäänyt ikuiselle kesälomalle Saimaan aaltojen syleilyyn. Asiakas käy sivustolla ja pohtii: ”Onkohan noi menneet konkkaan kesän aikana?”

Värikäs soutuvene

”Mie voin itekin hoitaa nää”


Pienyrittäjä haluaa hallita ja hoitaa kaiken itse. Ovathan ne firman nettisivut nyt valmiina ja salasanatkin vielä tallessa. Sometileillekin osattaisiin laittaa niitä päivityksiä, mutta ”kun myö ei oikein keksitä mitään mitä sinne laittaa”.

No kyllähän myö sinne nettisivuille ja someen sisältöä keksitään – mutta pelkkä kivan keksiminen ei riitä. Päämäärätietoisella yrittäjällä pitää olla päämäärät selvillä myös markkinoinnin suhteen, välineitä markkinoinnin mittaamiseen kun nykyään riittää. Ja jos johonkin, kuten nettisivuihin on investoitu, siitä investoinnista kannattaa huolehtia. Ei mikään investointi itsekseen tuota haluttua tulosta.

Kun yrittäjän sanainen arkku avautuu, sieltä tuleekin arsenaali hyviä kysymyksiä.

Meillä on uusi tuote, mites sen saa lisättyä sinne nettisivuille? Ja kuka sen sisällön sinne nettiin voisi tehdä jatkossakin? Mistä löydetään sinne someen ne kivat kuvat ja tekstit? Minkä kokoisia niiden kuvien tulee olla? Mistä tiedän mitä hashtaggeja siellä instassa käytän? Onko some-päivitysten tykkäämiset parempia kuin jakamiset? Joillakin on niitä kilpailuja, pitäisiköhän meidänkin pistää kilpailu pystyyn niin saataisiin seuraajia, vai mitä? Miten niistä sitoutumisista ja tykkäämisistä tulee meille niitä ostavia asiakkaita? Miten ne asiakkaat saadaan sieltä somesta sinne meidän hienoille nettisivuille?

Paljon kysymyksiä joihin löytyy vastauksia. Jatketaan seuraavissa blogeissa näistä. Ja aina voi ottaa yhteyttä HilMaan. Oli markkinointiongelmasi pienen pieni tai vähän isompikin.

Ota yhteyttä: mia.hiltunen@hilmaoy.fi

ja puhelimellakin voi soittaa numeroon 040 750 6883



Vastaa