Aloittelevan yrittäjän mietteitä



Kaikki kiteytyy nimeen ja visuun

”Käännä heikkoudet vahvuuksiksi” on ihan kliseinen lause. Ei se ollutkaan, en vain ollut tajunnut sitä ihan pohjamutia myöten. Mutta siitä se ajatus sitten lopulta lähti eli päätin lopulta jäädä kotikonnuilleni ja lähteä talsimaan pienyrittäjän polkua.  Oliko päätös hyvä, sitähän en tiedä, mutta ainoalta vaihtoehdolta se tuntui, ja lopulta myös oikein hyvältä sellaiselta.

Mie olen sellainen, että miun pitää aina nähdä asiat, jos ei livenä niin ainakin sitten omassa päässäni. Niin kävi tässäkin tilanteessa. Aloitin koko yrityksen konkreettisen suunnittelun yrityksen logosta. Miun piti nähdä se. No kyllähän mie sen logon päässäni jo näinkin, mutta siihen pitäisi saada vielä se yrityksen nimi – …miun yrityksen nimi! Eli eihän se nyt voi olla ihan mikä tahansa nimi, ei ainakaan liian ”virallinen”, mutta pitäähän sen silti olla informatiivinen ja helppo…

Laitoin sitten yhtenä iltana omaan fb-feediini päivityksen, jossa pyysin kavereiltani apua. Sieltä tulikin ihan loistavia ideoita, mutta ne nimet olivat kaikki jo käytössä. Muutama niistä jäi pyörimään päässäni ja kerran kun ajelimme mieheni ja koiramme kanssa Helsinkiin, pyörittelimme näitä jo ehdotettuja nimiä. Mieheni heitteli sitten sekaan muutamia aivan hulvattomia versioita, kunnes häneltä sinkosi ihan helmi. Miksei se voisi olla HilMa eli Hiltusen Markkinointi? Nauroin, että ihan kauhea nimi, mutta tuo Hilma on kyllä loistava. Päättelin, että hilma on ihan varmasti varattu domain ja on nimenä muutenkin varmasti jo käytössä. Mutta hilma ”maistui” just oikealta…

Pienen googlailun jälkeen totesin, että hilma.fi domain on tosiaan varattu, mutta käyttämätön. Se oli kuitenkin just myyty, kun kyselin asiaa domainin omistajalta. Mutta… miehän olin perustamassa oy:tä, joten hilmaoy.fi domain oli vielä vapaana. Se sitten sinetöikin asian. Lopulta firman nimi oli jotain mistä itse tykkäsin. Siitä käy ilmi minkä alan yritys on kyseessä ja lyhenne jää helposti mieleen sekä se on helppo lausua, murteella ja ilman, Hiltusen Markkinointi HilMa Oy. Tästä lähdettiin sitten liikkeelle.

Olin googlaillut graafikoita Lappeenrannan ympäristöstä. Tarjontaa oli hiukan vähemmän kuin pääkaupunkiseudulla olin tottunut. Mutta halusin käyttää oman alueeni osaajia. Onneksi ei tarvinnut löytyä kuin se yksi sopiva eli joku, jonka kädenjälki oli just miun tyyliin, löysin siis Amandan. Pyysin Amandan kanssani kahville Satamatie kutoseen ja epäilykseni vahvistuivat, Amanda oli ihan loistotyyppi. Ei muuta kuin briiffi Amandalle ja sitten sainkin peräti yhdeksän hyvää vaihtoehtoa. Yksi niistä oli ihan briiffini mukainen ja ihan ”miun oloinen”. Pientä viimeistelyä eli punainen piste i:n päälle. Musta ja punainen, Karjalan värit. Avot! HilMalla oli nyt logo.

”Pienyrittäjän arki on kuin vieressämme sijaitseva Kimpisen kuntopolku. Ensin kapea polku loivaan ylämäkeen puiden oksia väistellen, sen jälkeen piinaavan loiva ja mutkitteleva ylämäki, jota seuraa lyhyt, mutta jyrkkä alamäki.  Välillä on tasaista, mutta vieressä on jyrkkä pudotus ja toiselta puolelta voi tulla pallo päähän. Toisaalta puut suojaavat kulkijaa niin sateelta kuin tuuleltakin. Vastapäiväänkin voi kulkea… Nopean nousun jälkeen on piinava lasku ennen tasaista…”

1 Comment

Vastaa